شرح وظايف فرمانداري و عوامل ذيربط


  • مقدمه 
  • وظایف و اختیارات فرماندار
  • معاونت
  • بخشداری ها
  • دفتر فرماندار
  • دبیر تعزیرات آرد و نان
  • حراست
  • دفتر سیاسی
  • روابط عمومی و ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات
  • ارزیابی عملكرد
  • وظایف بازرسی
  • وظایف پاسخگویی به شكایات
  • كارشناس اداری و مالی
  • امور اجتماعی و انتخابات
  • دایره عمران
  • دفتر شهر و روستا
مقدمه
وظایف و مسئولیت های استانداران و فرمانداران در هشتادمین جلسه مورخ 28/7/1377 شورای عالی اداری در اجرای مفاد تبصره 31 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در 24 ماده و 16 تبصره مورد تصویب قرار گرفت . با عنایت به این كه برابر ماده 24 مصوبه فوق «كلیه وظایف و اختیاراتی كه بر عهده استانداران محول گردیده است فرمانداران نیز همان وظایف و اختیارات را ( به استثنای قائم مقام شورای شهر ) در شهرستان محل ماموریت خود دارا هستند » لذا ذیلا با استفاده از اختیارات و مسئولیت های استانداران ، وظایف و اختیارات فرماندار و وظایف واحدهای مختلف فرمانداری تبیین می گردد :
وظایف و اختیارات فرماندار
  • 1- فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی كشور در ارتباط با وزارتخانه ها و موسسات و شركت های دولتی و سایر دستگاه هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند ، نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها و موسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود . همچنین نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفی كه در ارتباط با امنیت منطقه دارند ، تحت نظارت فرماندار عمل خواهند كرد . برابر تبصره 2 ماده 1 مصوبه یاد شده ، استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در برابر رئیس جمهور و هیات وزیران مسئول بوده و به عنوان نماینده وزیر كشور مسئولیت اجرای وظایف و اختیارات آن وزارت را در استان عهده دار خواهد بود و در مقابل وزیر كشور پاسخگوست و به همین ترتیب فرماندار نیز مسئولیتهای مذكور را در مقابل هیئت محترم دولت عهده دار می باشد .
  • 2- فرماندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت شهرستان است .
  • 3- هدایت و تشكیل مرتب جلسات شورای تامین و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن .
  • 4- كلیه ارگان های عضو شورای تامین و سایر دستگاه های اجرایی شهرستان موظفند مصوبات شورای تامین و دستوات امنیتی فرماندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به فرماندار گزارش كنند . با متخلفین برابر رمقررات رفتار خواهد شد .
  • 5- پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی شهرستان ، تعیین و تدوین اولویت ها و سیاست های امنیتی و تعیین حدود وظایف و اختیارات امنیتی كلیه دستگاه های اجرایی شهرستان در چهارچوب وظایف قانونی آن ها .
  • 6- فراهم آوردن موجبات اجرای طرح ها و سیاست های عام امنیتی و انتظامی ، مصوبات مراجع قانونی ، دستورالعمل ها و ابلاغیه های امنیتی .
  • 7- پیشنهاد تشكیل موقت یا دائم و یا انحلال رده انتظامی در سطح شهرستان در چهارچوب قوانین و دستورلعمل های مربوطه .
  • 8- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ، گذرنامه و وظیفه عمومی .
  • 9- جلوگیری از هر گونه تردد و نقل و انتقالات غیر مجاز در چهارچوب سیاست ها و خط مشی های مصوب .
  • 10- برنامه ریزی ، هدایت وایجاد هماهنگی های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر ، قاچاق سلاح ، مواد منفجره ، كالا و ارز .
  • 11- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاك و سایر امور مربوط به اتباع و نمایندگی های خارجی ، پناهندگان ، معاودین ، مهاجرین و آوارگان .
  • 12- فراهم آوردن موجبات تشكل و تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشاركت همه جانبه مردم شهرستان در امور مشاركت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین ومقررات مربوطه
  • 13- تشكیل و هدایت شوراهایی كه مسئولیت آن ها بر عهده فرماندار می باشد و رعایت تصمیمات متخذه شوراهای مذكور طبق قوانین ومقررات مربوطه .
  • 14- ایجاد زمینه های لازم برای تاسیس و توسعه مجامع و تشكل های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و تخصصی و نظارت بر فعالیت های آن ها به منظور گسترش مشاركت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه شدن آزادی های سیاسی و اجتماعی .
  • 15- اجرا و نظارت بر همه پرسی و كلیه انتخاب هایی كه به موجب قانون برگزار می گردد .
  • 16- انجام مطالعات و ارائه پیشنهادات در خصوص تقسیمات كشوری .
  • 17- نظارت بر حسن اجرای امور مربوط به ثبت احوال .
  • 18- ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط و نظارت بر فعالیت آن ها .
  • 19- فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش ، ورزش همگانی ، بهداشت عمومی ، آموزش عالی و تحقیقات .
  • 20- حفظ و حراست از ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی .
  • 21- هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیری از منكرات و مفاسد اجتماعی .
  • 22- فراهم اوردن زمینه های عدالت اجتماعی و فقر زدایی .
  • 23- اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری ، كنترل و مهار بحران های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله .
  • 24- نظارت بر امور ایثارگران و خانواده های معظم شهدا ء .
  • 25- هاهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی كاركنان دولتی و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان .
  • 26- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات .
  • 27- نظارت و بازرسی از كلیه ارگان های دولتی اعم از ادارات و موسسات و شركت های دولتی و سایر دستگاه هائی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می كنند و نیز نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروی انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و روستا ،‌شهرداری ها و موسسات عمومی غیر دولتی به جز مواردی كه به حكم قانون مستثنی شده باشد و همچنین مراقبت در رفتار و اعمال كلیه كاركنان ارگان های مذكور .
  • 28- ارزشیابی عملكرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مراجع ذی صلاح .
  • 29- فراهم آوردن زمینه همكاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دستگاه های دولتی ، سازمان های محلی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، شوراهای محلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه .
  • 30- نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی ، استانی ) و در صورت لزوم دادن تذكر به مسئولین اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و اداره كل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی .
  • 31- نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امكانات بالقوه و موجود شهرستان .
  • 32- شناسایی استعدادهای منطقه و تعیین نیازمندی های شهرستان و تصمیم گیری ، هماهنگی و هدایت برنامه ریزی و درخواست بودجه برای شهرستان با تاكید بر اولویت های توسعه منطقه در چهارچوب سیاست ها و راهبردهای توسعه ملی .
  • 33- هدایت و هماهنگی فعللیت های بانكی و تعیین اولویت ها در اعطای تسهیلات تكلیفی بانكی در چهارچوب سیاست ها و برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی كشور و تشویق سرمایه گذاران از طریق تشكیل موسسات اعتباری غیر دولتی و جذب سرمایه های محل و سوق دادن آن ها به سمت فعالیت های تولیدی و عمرانی .
  • 34- اجرای سایر وظایفی كه در شهرستان از طریق مراجع ذی صلاح بر عهده فرماندار محول می گردد مانند طرح ملی آمارگیری ، سرشماری و آمارگیری كارگاهی ، ریشه كنی فلج اطفال و ...
  • 35- نصب مدیران شهرستان و مسئولین نهادهای انقلاب اسلامی ، فرمانده انتظامی و نماینده صدا و سیما توسط مدیران كل با هماهنگی فرماندار صورت می گیرد .
  • 36- چنانچه بین فرماندار و مدیر كل یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان در خصوص نصب روسا و مسئولین ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد به منظور حل اختلاف ، هیاتی مركب از استاندار به عنوان نماینده رئیس جمهور ، مدیر كل و یا رئیس سازمان ذی ربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشكیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود
  • 37- عزل و تغییر روسا و مسئولین ادارت و شهرستان توسط مقام های مجاز دستگاه های ذی ربط با اطلاع فرماندار صورت می گیرد .
  • 38- كلیه روسای ادارات و یا بالاترین مقام اجرایی در شهرستان و فرمانده منطقه انتظامی موظفند عدم حضور خود را در محل خدمت به اطلاع فرماندار برسانند و جانشین موقت خود را به وی معرفی نمایند .
  • 39- در مواردی كه فرماندار حضور رئیس اداره ای را در شهرستان در زمان معین ضروری بداند ، مدیر یا رئیس اداره موظف است از مرخصی یا ماموریت در ان زمان صرف نظر نموده و در محل خدمت حضور یابد .
  • 40- فرماندار می تواند در اجرای وظایف واحدهای اجرایی در شهرستان كه به نحوی با برنامه های توسعه و سیاست های عمومی و مسائل امنیتی و آرامش عمومی مرتبط است و همچنین ایجاد هماهنگی بین واحدهای مذكور و استفاده بهینه از امكانات آن ها با رعایت قوانین و مقررات مبادرت به تهیه و ابلاغ دستور العمل های اجرایی نماید .
  • 41- كلیه واحدهای قضایی در شهرستان موظفند در خصوص مسائلی كه به نحوی با آرامش و امنیت عمومی شهرستان مرتبط می باشد ، هماهنگی های لازم را با فرماندار معمول دارند ،‌ آئین نامه اجرایی در این رابطه توسط امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
  • 42- كلیه دستگاه های اجرایی موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند كه فرماندار از ماموریت های سازمانی و اقدامات به عمل آمده و آخرین دستورالعمل ها و ضوابط و بخش نامه های صادره آگاهی داشته باشد .
  • 43- كلیه شوراها ، ستادها و مجامعی كه برای هماهنگی انجام وظایف دستگاه ها اجرایی در شهرستان طبق قوانین و مقررات تشكیل می گردد زیر نظر فرماندار فعالیت خواهند نمود .
  • 44- واحدهای اجرایی شهرستان موظف به ارائه گزارش عملكرد دوره ای خویش به فرماندار می باشند . فرماندار می تواند در صورت لزوم حسب مورد خارج از دوره مزبور نیز از واحدهای شهرستانی گزارش امورمربوطه را دریافت نماید .
  • 45- به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت های مختلف و افزایش قابلیت ها ، كارایی دستگاه های اجرایی و تحقق سیاست های عمومی و برنامه های توسعه در شهرستان شورای اداری شهرستان به ریاست فرماندار تشكیل می گردد . تركیب ، وظایف ، اختیارات و نحوه كار شورای مزبور بر اساس آئین نامه ای خواهد بود كه توسط سازمان امور اداری و استخدامی كشور با همكاری وزارت كشور تهیه و به تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید .
  • 46- انجام مراسم تشریفات (استقبال ، پذیرایی ، مشایعت ) از مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی كه رسما به شهرستان سفر می نمایند به عهده فرماندار می باشد .
آیین نامه اجرایی موضوع این ماده و همچنین نحوه انجام تشریفات مربوطه به موجب آیین نامه ای خواهد بود كه به پیشنهاد وزیر كشور و وزارت امور خارجه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
بنا به مراتب فوق همان گونه كه ملاحظه می شود وظایف فرماندار از گستردگی خاصی برخوردار می باشد و با عنایت به این امر بدیهی است كه فرماندار برای ایفای مسئولیت های مذكور باید ساز و كار لازم را فراهم نماید لذا بخشی از وظایف فرماندار شهرستان توسط بخشداری ها و واحدهای مختلف فرمانداری از جمله امور اجتماعی و انتخابات ، دفتر شهر و روستا ، دایره عمران ، تعزیرات آرد و نان ، دفتر سیاسی و حراست ، اداری و مالی و روابط عمومی انجام می گیرد كه ذیلا قسمت هایی از وظایف واحدهای فرمانداری تشریح می شود :

معاونت
معاون فرماندار علاوه بر این كه در غیاب فرماندار مسئولیت های ایشان را دارا می باشد و بر عملكرد واحدهای فرمانداری نیز جهت حسن اجرای امور به صورت مستمر نظارت خواهد داشت در زمینه های زیر نیز اقدام و پیگیری می نماید .
الف ) نظارت و بازرسی :
  • 1- تشكیل جلسات ماهانه با هماهنگی فرماندار
  • 2- نظارت بر عملكرد ادارات شهرستان
  • 3- اعمال نظارت ویژه بر عملكرد كمیته های اجرایی آرد و نان و حوادث غیر مترقبه
  • 4- تماس های حضوری و تلفنی با مسئولین شهرستان جهت اطلاع از نحوه كار آنان
  • 5- ایجاد هماهنگی بین ادارت و بخش داری های تابعه
  • 6- پیگیری عملكرد كلیه دستگاه های اجرایی و بررسی كیفیت و كمیت كار آن ها
  • 7- دبیر جلسه شورای اداری
  • 8- پیگیری امور مربوط به ارزشیابی سالانه مسئولین ادارات و كاركنان فرمانداری
ب ) امور اجتماعی :
  • 1- جلب اعتماد مردم به مسئولین از طریق ارتباط مستقیم و مستمر با آنان
  • 2- پیگیری تقاضاهای مردم از ادارات و دادن تذكرات لازم در جلات به مسئولین جهت برخورد صحیح با مردم
  • 3- برگزاری ملاقات های عمومی در شهر و روستا با هماهنگی فماندار
  • 4- تشكیل جلسات مختلف و پیگیری مصوبات آن ها
ج ) امور اقتصادی :
  • 1- ایجاد انگیزه و اطمینان برای سرمایه گذاری به منظور ایجاد كارخانجات و واحدهای زیر بنایی .
  • 2- بررسی طرح های پیشنهادی ادارت در شورای برنامه ریزی شهرتان و اقدام مقتضی
  • 3- تلاش در ایجاد شركت های تعاونی و پیگیری استقرار دستگاه های مختلف اعم از مولد انرژی و ... در شهرستان
د ) مسائل فرهنگی و آموزشی :
  • 1- اعمال سیاست های عمومی دولت در زمینه مسائل فرهنگی
  • 2- تشكیل جلسات مربوطه در این راستا
  • 3- پیگیری ایجاد مراكز علمی و آموزش عالی در شهرستان به منظور ارتقاء سطح فرهنگی منطقه با هماهنگی فرماندار
  • 4- پیگیری مسائل مربوط به جوانان ، اشتغال و آموزش برنامه های تفریحی و ...
  • 5- پیگیری و اقدامات لازم در خصوص سایر امور محوله از جانب استان و مافوق
بخشداری ها
الف ) امور سیاسی و انتظامی بخش :
  • 1- اجرای سیاست های عمومی دولت و استقرار امنیت در سطح بخش
  • 2- جمع آوری اخبار و شایعات منطقه و گزارش موارد مهم به فرمانداری
  • 3- شناسایی اوضاع اجتماعی و سیاسی و ریشه یابی عوامل احتمالی ناامنی ها در بخش
  • 4- شركت در جلسه شورای تامین و ارائه پیشنهادات لازم در صورت دعوت فرماندار
ب ) امور نظارت و بازرسی
  • 1- اعمال نظارت بر مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بخش
  • 2- سركشی از روستاها و بررسی مشكلات و ایجاد هماهنگی در جهت رفع آن ها با همكاری شوراهای اسلامی
  • 3- موظف ساختن دهداران به حضور در روستاها و تشویق مشاركت عمومی در جهت سیاست های نظام جمهوری اسلامی در تمامی ابعاد .
  • 4- نظارت عالیه بر توزیع ارزاق عمومی در سطح بخش
ج ) امور اقتصادی و فرهنگی بخش :
  • 1- پیگیری جذب اعتبارات تخصیصی برای طرح های عمرانی ، فرهنگی و اقتصادی بخش
  • 2- تشویق مردم برای اجرای طرح های عمرانی ، فرهنگی و اجتماعی در سطح بخش
  • 3- بازدید از پروژه های عمرانی سطح بخش و ارسال گزارش ماهانه به فرمانداری
  • 4- پیگیری طرح های فرهنگی و بسیج سواد آموزی در سطح بخش
  • 5- اقدام در جهت حل معضلات مربوط به تربیت بدنی در سطح بخش
د ) امور اجتماعی :
  • 1. رسیدگی به امور ایثارگران ، خانواده معظم شهداء و آزادگان و سركشی از خانواده های مستمند و محروم بخش .
  • 2. تشكیل جلسات عمومی در روستاها و استماع نقطه نظرات اهالی ، بهداشت و ستاد حوادث غیر مترقبه .
  • 3. پیگیری و حل اعترافات موردی در سطح بخش
  • 4. دست یابی به اطلاعات كامل از مسائل فرهنگی اهالی بخش
  • 5. برقراری ارتباط نزدیك با مئولین بخش
  • 6. تنظیم گزارش ماهانه از اوضاع عمومی بخش
  • 7. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی رروستا و بخش
  • 8. بررسی نیازها و مشكلات روستائیان
  • 9. انجام و پیگیری سایر امور محوله از جانب مافوق
دفتر فرماندار
  • 1- تنظیم اوقات ملاقات و ارتباط تلفنی با توجه به اولویت ها و با هماهنگی مدیر واحد
  • 2- پاسخگویی و احترام نسبت به مراجعان و همكاران
  • 3- راهنمایی ارباب رجوع
  • 4- جلوگیری از اعمال تبعیض در بین مراجعان
  • 5- رعایت اولویت ها در تنظیم جلسات
  • 6- پیگیری نامه ها تا حصول نتیجه
  • 7- ارجاع كارها قبل از وقت اداری به واحدها
  • 8- در جریان قرار دادن فرماندار از وقایع مهم
  • 9- دسته بندی و مرتب كردن نامه ها و تحویل به فرماندار و معاونت
  • 10- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
دبیر تعزیرات آرد و نان
  • 1- انجام كلیه موارد مربوط به دبیر خانه تعزیرات و نظارت بر توزیع آرد در سطح خبازی ها
  • 2- پیگیری امور مربوط به ارد خانه پز روستایی
  • 3- تهیه گزارش در خصوص میزان آرد توزیعی در شهرستان
  • 4- نظارت بر كار خبازی ها و كشف و ضبط گندم – ارد – سبوس خارج از شبكه
  • 5- طرح مشكلات و تخلفات خبازی ها در جلسات تعزیرات آرد و نان و تهیه صورتجلسات
  • 6- تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز تعزیرات
  • 7- كنترل كار بازرسان آرد و نان به صورت مداوم
  • 8- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
حراست
  • 1- پیگیری در مورد صدور كارت شناسایی و تردد جهت پرسنل
  • 2- برقراری كشیك حفاظتی جهت انجام امور اداری
  • 3- انجام اقدامات لازم به منظور آموزش حراستی
  • 4- هماهنگی با حراست استانداری
  • 5- همكاری و پیگیری در زمینه تهیه برنامه ارزشیابی سالانه كاركنان
  • 6- جمع آوری اطلاعات در خصوص كاركنانی كه خدمت و ارزیابی كار آنان برجسته و یا ضعیف تشخیص داده شده است
  • 7- بررسی و پیگیری و اعلام صلاحیت حفاظتی در مورد داوطلبین اشتغال ، انتقال ، ماموریت و متقاضیان سلاح
  • 8- اقدام لازم به منظور پیشگیری از امكان نقض مقررات حراستی و رسیدگی به موارد نقض شده
  • 9- تنظیم سیستم مناسب جهت حراست و نگهداری از پرسنل و تاسیسات و كنترل ورود و خروج كاركنان و نظارت بر عملكرد آنان در پاسخگویی به مراجعات روزانه مردم در جهت رعایت مقررات
  • 10- انجام كلیه امور محرمانه مربوط به دستگاه ها
  • 11- سركشی از ادارات سطح شهرستان و ارائه مشكلات و نارسایی ها به مافوق
  • 12- شركت در جلسات مختلف شهرستان و استان و ارائه گزارش به مافوق
  • 13- تشكیل جلسات مسئولین دوایر فرمانداری و بخشداری ها
دفتر سیاسی
  • 1- انجام امور مربوط به تلكس ، فاكس ، بی سیم و تلفن
  • 2- بررسی نامه ها و مطالب و انتقادهایی كه از جانب نمایندگان مجلس مطرح و یا مكاتبه می شود
  • 3- طرح و تعقیب دعاوی كیفری مربوط به فرمانداری
  • 4- رسیدگی و نظارت بر امور مربوط به اتباع و مهاجرین خارجی
  • 5- بررسی و پیشنهاد طرح های لازم به فرماندار جهت طرح در شورای تامین
  • 6- رسیدگی به موارد ارجاع شده از سوی فرماندار و معاونت
  • 7- مطالعه و بررسی و اتخاذ تدابیر عملی به منظور ایجاد و سازماندهی نیروی انتظامی و تجهیز و تقویت آن
  • 8- پیش بینی های لازم برای تشكیل جلسه مربوط به كشف و جمع آوری اسلحه و مهمات و وسایل ارتباط جمعی غیر مجاز (بی سیم و ...)
  • 9- مراقبت در حسن اجرای مقررات وظیفه عمومی
  • 10- پیگیری امور مربوط به تابعیت و شناسنامه و طرح نتیجه در جلسه شورای تامین
  • 11- جمع آوری اخبار و شایعه منطقه و گزارش به مافوق
  • 12- تنظیم گزارش و جمع آوری اطلاعات سیاسی انتظامی و اجتماعی در مورد مشكلات و نارسایی ها و تنش های قومی ، طایفه ای و كارگری و غیره
  • 13- كسب اخبار و اطلاعات در مورد عملكرد پاسگاه های انتظامی و ارائه راه ها و پیشنهادات در این خصوص
  • 14- تهیه صورتجلسات شورای تامین شهرستان و پیگیری مصوبات مربوطه
  • 15- تهیه صورتجلسات كمیسیون قاچاق ، سرقت و كمیته امنیتی انتخابات و پیگیری مصوبات مربوطه
  • 16- ارائه پیشنهادات و راه حل های ممكن در جهت رفع مشكلات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و امنیتی
  • 17- تشكیل جلسه كمیسیون مواد مخدر و پیگیری مصوبات
  • 18- پیگیری امور مربوط به تشكل های سیاسی
  • 19- جمع بندی و شناسایی وقایع شهرستان و انعكاس به فرماندار و ...
  • 20- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
روابط عمومی و ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات
  • 1- جمع آوری و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فرمانداری
  • 2- بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب منتشر شده در رسانه های گروهی در ارتباط با فرمانداری
  • 3- ترتیب برنامه های مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی فرماندار و دیگر مسئولین
  • 4- همكاری در برگزاری سمینارها و گردهمایی های متشكله توسط فرمانداری و تهیه گزارش های سمعی و بصری و انعكاس آن از طریق رسانه های گروهی و هماهنگی در این قبیل موراد با رسانه ها
  • 5- ارتباط مستقیم با روابط عمومی استانداری و ادارات
  • 6- همكاری مستمر در برگزاری مراسم مذهبی و برپایی نماز جماعت و تعظیم شعائر اسلامی
  • 7- انجام امور انتشاراتی و چاپی فرمانداری
  • 8- ایجاد و اداره آرشیو اطلاعاتی ، نوار ، فیلم و روزنامه
  • 9- در صورت تامین اعتبار اداره كتابخانه فرمانداری
  • 10- همكاری در امر مراسم استقبال و بدرقه مهمانان
  • 11- انجام امور سمعی و بصری فرمانداری
  • 12- تهیه مقدمات جلسات و دعوت از اعضاء حسب دستور مقام مافوق
  • 13- ارائه تحلیل و گزارش نهایی برای مراسم و بیان مشكلات احتمالی و نقاط ضعف و قوت به مقام مافوق
  • 14- تهیه گزارش از مشكلات شهرستان با همكاری دستگاه های اجرایی و ارائه به مافوق
  • 15- حضور در میان جامعه شهری و روستایی و آگاهی از مشكلات فصلی و دائمی مناطق مختلف شهرستان و ارائه گزارش به مافوق
  • 16- حضور در جلسات و مسابقات فرهنگی و ورزشی شهرستان به منظور آگاهی از برنامه ها و تهیه گزارش و ارائه به مافوق
  • 17- ارسال اخبار و گزارشات شهرستان به استان حسب دستور مقام مافوق
  • 18- همكاری در زمینه تشكیل جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان
  • 19- تهیه بولتن و جمع بندی سالانه گزارشات مربوط به برنامه های شهرستان در ابعاد مختلف
  • 20- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
ارزیابی عملكرد
  • همكاری در تهیه و تدوین شاخص های اختصاصی و معیارهای ارزیابی عملكرد دستگاه اجرایی و موسسات و سازمان های وابسته به آن
  • اجرای دستورالعمل های ارزیابی عملكرد و تكمیل فرم های مربوط و تهیه مستندات لازم
  • احصاء فرم های تكمیل شده و مستندات آن ها و ارائه به شورای تحول اداری یا كمیسیون تحول اداری دستگاه
  • همكاری و هماهنگی با شورای (یا كمیسیون) تحول اداری دستگاه به منظور تعیین و تایید امتیازات
  • بررسی برگه های تكمیل شده و تایید آن ها بر اساس عملكرد واقعی توسط شورای (یا كمیسیون) تحول اداری
  • پیگیری و اجرای ارزیابی عملكرد دستگاه اجرایی ، موسسات و شركت های دولتی وابسته تهیه گزارش تحلیلی از نتایج ارزیابی و ارائه آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور در مقاطع زمانی تعیین شده
  • نظارت بر حسن اجرای برنامه های ارزیابی عملكرد در دستگاه اجرایی ، موسسات و شركت های دولتی وابسته و تحلیل ارزیابی های انجام شده و ارائه پیشنهادهای لازم
  • انجام مطالعات و تحقیقات لازم در رابطه با برنامه های عملكرد و شاخص های مورد عمل در دستگاه اجرایی و ارائه پیشنهادهای لازم
  • انجام سایر اموری كه در چارچوب برنامه های ارزیابی عملكرد دستگاه از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارجاع می گردد
  • دریافت برگه های تكمیل شده توسط مدیران مسئول و مجریان دستگاه ذی ربط و تلفیق آن ها و ارسال جهت تصویب به مراجع ذی ربط
وظایف بازرسی
  • تهیه و تنظیم برنامه های بازرسی مستمر ، دوره ای و یا موردی از واحدهای ملی و استانی برای سنجش میزان «مطابقت عمل و عملكرد» اقدام كنندگان با اهداف ، برنامه ها ، دستورالعمل ها و ضوابط و شاخص های مورد ارزیابی دستگاه
  • بازرسی از عملكرد مدیران و كاركنان و سنجش میزان رضایت مردم از واحدهای مختلف و نحوه برخورد مدیران و كاركنان با ارباب رجوع
  • تهیه گزارشات نوبه ای در فواصل ماهانه ، سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه و سالانه برای اطلاع وزیر و بالاترین مقام اجرایی دستگاه از عملكرد واحدهای مختلف
  • برقراری ارتباط با سازمان بازرسی كل كشور و ایفای وظیفه مندرج در ماده 12 قانون تشكیل سازمان بازرسی كل كشور، كمیسیون اصول 88 و 90 مجلس شورای اسلامی و واحدهای نظر سنجی دستگاه ها و رسانه های جمعی و مطبوعات
  • تجزیه و تحلیل عملكرد واحدها ، مدیریت ها و كاركنان بر اساس بازرسی های انجام شده
  • كشف مفاسد اداری از طریق بازرسی های آشكار و پنهان و ارائه گزارشات لازم به مدیران ذی ربط و بالاترین مقام اجرایی دستگاه
  • آموزش و توانمندسازی مستمر بازرسان با همكاری واحد آموزش دستگاه
  • اعلام نظر در مورد میزان رضایت مردم از عملكرد كاركنان و مدیران به واحد امور اداری برای اعمال در وضعیت و مزایای استخدامی آنها در چارچوب قوانین و مقررات ذی ربط
وظایف پاسخگویی به شكایات
  • دریافت شكایات حضوری و مكتوب مردم (مراجعین) از واحدها و كاركنان دستگاه
  • بررسی و تحقیق پیرامون صحت یا سقم موضوع شكایات و پیگیری تا اخذ نتیجه نهایی به منظور پاسخگویی به شاكی
  • بررسی و پاسخگویی در خصوص مراجعات به نهادهای نظارتی و بازرسی از قبیل نهاد ریاست جمهوری و سازمان بازرسی كل كشور
  • پیگیری و اخذ نظریات و پیشنهادهای واحدهای تخصصی در ارتباط با شكایات واصله به منظور رسیدگی و اعلام پاسخ به شاكیان
  • جمع بندی شكایات در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شكایات و ارائه گزارش برای بالاترین مقام اجرایی دستگاه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به گونه ای كه موجب كاهش شكایات مردمی گردد
  • پیگیری از نتایج گزارش های تهیه شده
  • پیگیری برای ارسال پاسخ به شاكیان
كارشناس اداری و مالی
  • 1- نگاهداری و تنظیم اعتبارات و اظهار نظر در خصوص طرح های مالی و انجام امور بانكی
  • 2- تنظیم صورت تعهدات و دیون و تهیه دفاتر مربوط به حساب های بانكی و كنترل صورتحساب و مراقبت از اسناد هزینه ها
  • 3- همكاری و ارائه گزارش در خصوص تهیه بودجه
  • 4- تهیه لیست حقوق و مزایای كاركنان و ... پرداخت هزینه های مستمر و دادن تنخواه به كارپرداز
  • 5- اقدام در جهت رفع مشكلات فرمانداری و بخشداری ها و اقدام در خصوص مطالبات و پرداخت دیون
  • 6- مراقبت در انجام امور پرسنلی و اداری و پیگیری در زمینه صدور احكام استخدامی كاركنان و پرونده های استخدامی و داوطلبان استخدام
  • 7- اقدام در مورد دفتر هیات تخلفات اداری و ابلاغ و اقدام در اجرای احكام و رسیدگی در مورد دعاوی استخدامی
  • 8- رسیدگی و اقدام در مورد بازنشستگان
  • 9- انجام امور مربوط به انتقالات
  • 10- پیگیری احكام مربوط به برقراری مزایای مستمر و غیر مستمر
  • 11- پیگیری ترفیعات و تغییر گروه سالانه كاركنان به كمك واحدهای فرمانداری
  • 12- بررسی در مورد حائزین شرایط برای انتصاب به پست های بلا تصدی و ارائه پیشنهادهای لازم
  • 13- رسیدگی به حساب های تنظیمی واحدها و بخشداری ها
  • 14- ابلاغ قوانین و تصویب نامه ها و آیین نامه ها و اساسنامه های مصوب به واحدها
  • 15- رسیدگی به كلیه امور ساختمانی و تعمیراتی و تحویل گرفتن كارهای انجام شده طبق قرارداد
  • 16- تهیه و تنظیم نمونه های مكاتباتی
  • 17- نظارت بر نحوه انجام وظیفه نیروهای خدماتی
  • 18- تنظیم احتیاجات پرسنلی سالانه و.احدها و نیازمندی های فرمانداری و بخشداری ها
  • 19- تهیه اطلاعات و آمارهای پرسنلی
  • 20- انجام بررسی های لازم در زمینه چگونگی تامین رفاه كاركنان
  • 21- تهیه و تنظیم امور مربوط به بیمه بهداشتی و درمانی كاركنان
  • 22- مراقبت در حفظ ابزار و لوازمی كه در انبار نگهداری می شود
  • 23- پیشنهاد پست های جدید به تناسب كارهای جدید
  • 24- تهیه و تنظیم گزارشات آمار و اطلاعات مورد درخواست استانداری در زمینه امور اداری و اموال فرمانداری
  • 25- تهیه لیست كشیك كاركنان
  • 26- معرفی كاركنان جهت شركت در كلاس های توجیهی و آموزش كوتاه مدت
  • 27- تشكیل جلسات شورای كاركنان و پیگیری مصوبات
  • 28- امور مربوط به نقلیه فرمانداری و پیگیری تجهیزات و تاسیسات ادارذی و پیش بینی نیازمندی های سالانه
  • 29- نظارت بر حضور و غیاب كاركنان
  • 30- اقدام لازم در جهت تعمیر وسایل و لوازم اداری
  • 31- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
 
امور اجتماعی و انتخابات
  • 1- بررسی و شناسایی خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی شهرستان
  • 2- تعیین اولویت ها و نیازمندی های اجتماعی و فرهنگی منطقه
  • 3- تحقیق پیرامون مسائل و مشكلات و آسیب های اجتماعی و ارائه زراه حل های مناسب برای رفع آن ها
  • 4- بررسی و ریشه یابی عوامل ناهنجاری ها و آفات اجتماعی
  • 5- ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای طرح های مبارزه با منكرات و مفاسد اجتماعی
  • 6- بررسی و ایجاد هماهنگی در تحقیقات و تبلیغات مربوط به مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر
  • 7- بررسی شكایات و اعتراضات نسبت به مصوبات شوراها و نیز تخلفات و انحرافات شوراها
  • 8- پیگیری امور مربوط به آموزش اعضاء شوراهای اسلامی
  • 9- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی و پیش بینی های لازم به منظور انجام امر انتخابات
  • 10- برآورد اعتبارات ، نیروی انسانی و مسائل و لوازم مورد نیاز انتخابات
  • 11- تهیه شناسنامه انتخاباتی
  • 12- شناسایی و پیشنهاد افراد واجد شرایط جهت اعمال بازرسی و كنترل انتخابات به فرماندار
  • 13- استخراج نتایج آمارهای مربوط به هر انتخابات و تجزیه و تحلیل آن ها و تهیه گزارشات لازم
  • 14- تكمیل پرونده های انتخاباتی و ارسال آن ها به استان
  • 15- مطالعه و بررسی و انجام امور مربوط به تقسیمات كشوری در شهرستان
  • 16- مطالعه لازم در خصوص امور مربوط به نام گذاری محلات شهر و تقسیمات كشوری
  • 17- تنظیم شناسنامه روستا حاوی اطلاعات مذكور و اولویت بندی روستا در راستای خدمات رسانی بهینه به مردم در ابعاد فرهنگی ، آموزشی ،‌خدماتی و بهداشتی
  • 18- تهیه گزارش از كارهای انجام شده در روستاها و پیگیری مشكلات ارباب رجوع در شهرستان تا حصول نتیجه
  • 19- پیگیری و مكاتبه در خصوص امور مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا
  • 20- دبیر جلسات شورای اجتماعی ، شورای بهداشت ،‌شورای پشتیبانی سواد آموزی ، كمیته امور بانوان و جوانان پیگیری مصوبات شورای اداری و سایر جلسات
  • 21- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
دایره عمران
  • 1- تشخیص نیازمندی های عمرانی شهرستان در چهارچوب مسئولیت های وزارت كشور و تعیین اولویت ها به منظور فراهم نمودن موجبات اجرای آن ها
  • 2- بررسی و مطالعه و همكاری در خصوص طرح های هادی و جامع شهرستان
  • 3- هماهنگی و همكاری لازم در خصوص امور شهرداری و نظارت بر كارهای شهرداری
  • 4- مطالعه و ارائه پیشنهاد در خصوص برنامه های مدیریت و برنامه ریزی استان جهت تامین اعتبار
  • 5- تماس با سازمان مدیریت و سایر دستگاه ها برای تصویب و اجرای طرح ها
  • 6- همكاری با مسئولین ادارات در مراحل مختلف پیاده نمودن طرح ها
  • 7- كنترل و بررسی اعتبارات عمرانی شهرداری و ...
  • 8- گزارش پیشرفت عملیات عمرانی حوزه شهرستان و بررسی علل تاخیر در اجرای پروژه ها
  • 9- بازدید به هنگام و نظارت دقیق بر پروژه ها و طرح های عمرانی و در صورت لزوم پیگیری در جهت دریافت اعتبارات
  • 10- نظارت و مراقبت در امور مربوط مربوط به توزیع معادن شن و ماسه
  • 11- نظارت و پیگیری لازم در زمینه تامین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی و همكاری با كارشناس دفتر فنی استانداری در رابطه با امور عمرانی شهر
  • 12- ارائه به موقع فرم مربوط به نواقص پروژه هایی كه نقص دارند و كنترل میزان مصالح مصرف شده
  • 13- تشكیل جلسات شورای برنامه ریزی شهرستان و پیگیری مصوبات
  • 14- پیگیری امور مربوط به منازل سازمانی
  • 15- پیگیری امور مربوط به حفاری در سطح شهر
  • 16- بازدید از مناطق خسارت دیده به اتفاق اعضاء كمیته و در صورت لزوم پیگیری امور مربوط به خسارت
  • 17- تشكیل جلسه كمیته برفروبی و پیگیری مصوبات
  • 18- بررسی طرح های عمرانی روستاها و شهرداری ها برای استفاده از اعتبارات وزارت كشور همچنین طرح هایی كه از محل اعتبارات عمرانی انجام می گیرد
  • 19- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق
دفتر شهر و روستا
  • 1- مطالعه و بررسی وضع روستاها و شهرهای شهرستان از نظر تاسیسات و تسهیلات رفاهی به منظور شناخت و تعیین نیازهای مالی و خدماتی روستاها و شهرداری ها
  • 2- همكاری در زمینه برنامه ریزی عمرانی فرمانداری در رابطه با تهیه و تنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین اولویت های طرح های عمرانی در روستاها و شهرها
  • 3- بررسی در مورد منابع درآمد شهرداری به منظور ارائه خط مشی و اتخاذ روش های مناسب در جهت ارتقاء سطح درآمد شهرداری و خودكفای آن ها
  • 4- بازرسی از خدمات عمومی در سطح شهر و روستا و تهیه گزارش های ماهانه جهت مراجع ذی ربط
  • 5- تعیین اولویت ها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از سیل برای تخصیص اعتبارات
  • 6- بررسی نیازهای مالی شهرداری ها و انجام امور مربوط به حسابرسی آن ها
  • 7- نظارت بر كار شهرداری و مراقبت در امور راهنمایی و رانندگی و اتوبوسرانی و تاكسیرانی و شركت حمل و نقل
  • 8- انجام امور مربوط به بخش كشاورزی ، صنایع ، ترافیك ، اصناف ، كمیسیون نظارت ، تعزیرات حكومتی و تنظیم بازار
  • 9- پیگیری امور مربوط به سوخت رسانی در سطح شهرستان و سركشی و نظارت بر توزیع مواد سوختی توسط فروشندگان
  • 10- ارائه آمارها و جمع بندی نیازمندی های شهرستان اعم از شهر و روستا و پیگیری نارسایی ها از طریق ادارات شهرستان و استان
  • 11- انجام كلیه امور مربوط به تسویه حساب ها با فروشندگان و عاملین
  • 12- جمع بندی توزیع مایحتاج و ارزاق عمومی وارده به شهرستان و پیگیری نارسایی ها و مشكلات موجود در این زمینه
  • 13- انجام امور مربوط به طرح تكریم ارباب رجوع
  • 14- پیگیری امور مربوط به اشتغال و تشكیل كمیته اشتغال و نظارت بر طرح های تولیدی و خدماتی شهرستان و پیگیری و جمع بندی اعتبارات اشتغالزا از محل منابع مختلف اعتباری
  • 15- پیگیری امور مربوط به حوادث قهری و غیر مترقبه در سطح شهرستان
  • 16- جمع آوری آمار و امكانات رفاهی و خدماتی ، فرهنگی و بهداشتی شهرستان اعم از شهر و روستا
  • 17- آمار روستاهای فاقد آب و برق و جاده و مدرسه و مسجد
  • 18- تهیه گزارش از حوادث به منظور برآورد خسارت
  • 19- تهیه گزارش لازم در خصوص حمل و نقل شهری و روستایی
  • 20- رسیدگی به امور اصناف و اتحادیه های ذی ربط
  • 21- جمع آوری اطلاعات در خصوص وضعیت توزیع ارزاق عمومی در شهرستان (شهر و روستا) و انعكاس به مسئولین ذی ربط
  • 22- انجام سایر امور محوله از جانب مافوق