روستای زیر زمینی ده عروس

 

ایران این سرزمین کهن با تاریخ هزاران ساله؛ در گوشه‌گوشه خود، زیبایی‌های خاص و بی‌نظیری دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره و روح و جان وی را زنده می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها، روستای زیرزمینی ده عروس بهاباد می‌باشد که در دل کویر، آرام و آسوده آرمیده است.

این روستا، یکی از روستای تاریخی شهرستان بهاباد می‌باشد که قدمتی طولانی دارد و در ۱۲ کیلومتری شهرستان بهاباد یزد قرار گرفته است.

روستا دارای خانه‌هایی زیرزمینی، استخر، قنات، زمین کشاورزی و... می‌باشد؛ خانه‌های زیبا و سنگی که با ساده‌ترین ابزارها و به کمک طبیعت و دست آدمی ساخته شده و منطقه‌ای بکر و گردشگری را شکل داده است.

ساختمان‌های روستای ده عروس، معماری منحصربه‌فردی دارد که با بهره‌گیری از تکنیک قرارگیری در دل زمین، به تقابل با محیط پیرامون پرداخته و با این روش، توانسته است تا نوسانات آب و هوایی را کنترل کند؛ به‌گونه‌ای که اتاق‌های خانه‌ها بدون استفاده از هیچ سیستم سرمایشی یا گرمایشی در زمستان، گرم و در تابستان، سرد هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی ده عروس بهاباد، متشکّل از ۱۰ خانه زیرزمینی چند هزارساله در روستای ده عروس می‌باشد که تا سال‌های اخیر، در زیر انبوهی از خاک پنهان بوده است. این مجموعه، در کنار قنات خشک روستا قرار گرفته که البته ارزشی از هنر مقنی‌های گذشته، کم نمی‌کند.

با پایین رفتن از پلکان خانه‌های روستا، تفاوت آن‌ها را به‌خوبی می‌توان احساس کرد؛ آن‌گونه که گویی به تونل زمان قدم گذاشته و به قرن‌ها پیش بازگشته‌ایم. این خانه‌ها، با امکانات ساده و بسیار ابتدایی برای یک زندگی بی‌آلایش و به‌دوراز دغدغه‌های زندگی مدرن ساخته شده و ما را دعوت به آرامش می‌کنند؛ هرچند که اقامت در چنین خانه‌هایی، برای امروزی‌ها ساده نیست ولی قطعاً، تجربه‌ای شیرین و به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورند.