مشاور وزير و معاون امور سازمان هاي مردم نهاد مركز امور اجتماعي و فرهنگي وزارت كشور:

حلقه مفقوده توسعه در كشورها آموزش است

مشاور وزير و معاون امور سازمان هاي مردم نهاد مركز امور اجتماعي و فرهنگي وزارت كشور گفت: آموزش مقوله بسيار مهمي است كه بايد از طرف دولت براي مخاطب صورت پذيرد، حلقه مفقوده توسعه در كشورها آموزش است، چه آموزش هاي رسمي و چه آموزش هايي كه بتواند موجب توسعه گردد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "بهمن مشكيني" روز يكشنبه 18 ابان در اولين نشست كشوري كارشناسان سازمان هاي مردم نهاد كه با حضور كارشناسان استانداريها و دستگاه هاي اجرايي كشور و در محل سالن اجتماعات باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي (ره) برگزار شد با اشاره به برگزاري همايش دو هزار و 500 نفره سازمان هاي مردم نهاد با حضور هيات دولت، گفت: بازتاب آن يك انرژي مناسبي براي حركتهاي بعدي را فراهم كرد، فرهنگ لازم را گسترش داد و حد و مرز ها را مشخص نمود.
وي افزود: آموزش مقوله بسيار مهمي است كه بايد از طرف دولت براي مخاطب صورت پذيرد، حلقه مفقوده توسعه در كشورها آموزش است، چه آموزش هاي رسمي و چه آموزش هايي كه بتواند موجب توسعه گردد.
مشكيني با اشاره به عملكرد يكي از كشورهاي پيشرفته جهان در خصوص اينكه افراد پس از پايان دوره متوسطه اكثرا وارد يكي از 220 رشته موجود در فني و حرفه اي شده و به تحصيل ادامه مي دهند و تعداد محدودي دانشگاه را انتخاب مي نمايند، خطاب به حاضرين در جلسه تصريح كرد: آموزش بايد به صورت جدي دنبال شود تا سازمان هاي مردم نهاد با كمك دولت به نتايج مطلوبي دست يابند.


سازمان هاي مردم نهاد حلقه رابط جامعه و دولت هستند


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار نيز در اين نشست، استان يزد را از لحاظ فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد در سطح كشور پيشرو دانست و بيان كرد: اين امر متاثر از باورهاي اجتماعي و ديني حاكم و وجود روحيه مشاركت جويي تاريخي در استان يزد مي باشد.
"محمد علي طالبي" گفت: وجود تشكل هاي خيريه متعدد و هيات هاي مذهبي و همچنين احداث بسياري از جاده ها و و بناها و آبرساني ها در استان نشان مي دهد نگاه مطلوبي به سازمان هاي مردم نهاد وجود دارد.
وي خاطر نشان كرد: بسياري از صنايع بدون كمك دولت و با مشاركت مردم و سرمايه گذاران به راه افتاده است كه ما به داشتن اين سرمايه اجتماعي افتخار مي كنيم.
معاون استاندار اظهار داشت: بديهي است پيشرفت كشور متاثر از حضور همه مردم در فرآيندهاي توسعه است.
وي ادامه داد: شعار دولت تدبير و اميد و اهتمام آن جز جلب مشاركت عمومي نيست و چنانچه اين مشاركت نهادينه شود مي تواند در توسعه و پيشرفت كشور موثر باشد و به ارتقا خدمات عمومي كمك كند.
اين مقام مسئول خاطر نشان كرد: زمينه ايفاي نقش موثرتر سازمان هاي مردم نهاد با توجه به رويكردهاي دولت جديد كه مبتني بر نگاهي اعتدالي به جامعه است فراهم شده است و اميدوارم سازمان هاي مردم نهاد به عنوان يكي از اركان مهم بتواند به دولت بيش از اين كمك نمايد.
وي يكي از شاخص هاي حاكميت مطلوب را مشاركت نهادهاي مدني در سطح جامعه دانست و اظهار داشت: اجماع سازي سازمان هاي مردم نهاد، ايجاد شاخص هاي عدالت و انصاف براي مردم، حمايت از گروههاي آسيب پذير جامعه و اثر بخشي سازمان هاي مردم نهاد از جمله اولويت هاي سازمان هاي مردم نهاد در جامعه مي باشد.
طالبي سازمان هاي مردم نهاد را حلقه رابط جامعه و دولت عنوان كرد و خواستار ايجاد بستر و زمينه لازم براي اين سازمان ها در راستاي كاهش آسيب هاي موجود شد و لازمه آن را تصويب قانون لازم در اين زمينه دانست.


يزد را بايد شهر مشاركت هاي نهادمند اجتماعي ناميد


مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري نيز در اين نشست استان يزد را داراي ويژگيهاي زياد شناخته شده همچون دارالعلم و دارالعباده بودن، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر بادگيرها و دوچرخه ها دانست.
"مجيد جواديان زاده" گفت: يزد را بايد شهر مشاركت هاي نهادمند اجتماعي ناميد.
وي افزود: شرايط اقليمي كه بر يزد حاكم است ناگزير جامعه را براي حل مشكلات آماده مي سازد و باعث مي شود دست به هم افزايي و همكاري بزنند.
جواديان زاده با اشاره به سيستم پيچيده موجود در احداث قنات هاي استان يزد به عنوان نمونه بارز همكاري مردم در سال هاي گذشته در استان، خاطر نشان كرد: سازمان هاي مردم نهاد با درك شرايط امروز قدم در عرصه هاي نهادمند اجتماعي گذاشته اند و امروزه افزون بر 700 سازمان مردم نهاد به عنوان شركاي دولت ها در استان يزد وجود دارند.
گفتني است  كارگاه آموزشي براي سازمان هاي مردم نهاد با موضوعاتي همچون « مشاركت اجتماعي از منظر علمي و امنيتي»، «مشاركت نهادينه اجتماعي از منظر دين و جامعه شناختي»، « الزامات مشاركت اجتماعي»، « كارگروه اداري، اصول حمايتگري و نقش و جايگاه دولت در شيوه اداره و حكمراني مطلوب سازمان هاي مردم نهاد» در روزهاي يكشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان ماه در يزد برگزار مي گردد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات