معاون اقتصادی استاندار یزد:

بالاترین رشد اقتصادی در کشور متعلق به یزد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: رشد اقتصادی استان یزد حدود هشت درصد بوده است که بالاترین رشد اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط‌عمومی استانداری یزد، محمدعلی شاه‌حسینی در اولین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان یزد که در محل کارخانجات شرکت فولاد آلیاژی برگزار شد با اشاره به اینکه حادثه تروریستی کرمان مجدداً نشان داد که دشمنان اسلام در معادلات و برنامه‌ریزی خود دچار اشتباه است، اظهار داشت: این برنامه‌ریزی اشتباه از هزار و 400 سال پیش شروع شده بود و بدانند اگر هزاران نفر از ما را بکشند باز این بازی ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه حدود 10 سال اخیر مقام معظم رهبری شعار اول کشور را با محوریت اقتصاد تعیین می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که اولویت اول کشور اقتصاد است و باید این موضوع مورد توجه همگان باشد، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب به استان یزد حدود 150 همت است و این در حالی است که اعتبارات عمرانی، محلی و ملی استان در یک سال حدود 2 همت است و این یعنی اینکه برای انتقال آب از دریا به استان یزد باید 75 سال صبر کرد که عملا غیرممکن بود ولی در دولت سیزدهم این بن‌بست شکسته شد و در حال حاضر موضوع انتقال آب از دریا به یزد در حال انجام است و ان‌شاءالله در سال آینده بخشی از این کار به سرانجام می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با اشاره به اینکه برای اولین‌بار در تابستان امسال به علت ایجاد خط پدافندی به‌هیچ‌عنوان محدودیت آبی نداشتیم و میزان ذخایر آبی استان در تابستان با زمستان برابر بود، تصریح کرد: شاید برای عده‌ای این سؤال ایجاد شود که منابع مالی این انتقال آب از کجا تأمین شده است که در این زمینه نیز دولت سیزدهم برای اولین راهکار عملیاتی ارائه داد.

وی ادامه داد: استان یزد جزو بهترین استان‌های کشور و دومین استان معدنی کشور هست که حدود 4 میلیارد تن ذخایر معدنی دارد و درآمد معادن استان در سال حدود 35 هزار میلیارد تومان است که با پیگیری‌های شخص استاندار مقرر شد درآمد دو معدن استان به صورت تهاتر به موضوع انتقال آب اختصاص یابد که با این تدبیر حدود هزار میلیارد تومان از هزینه انتقال آب به استان یزد فراهم شد و بدین طریق درآمد معادن در خدمت مردم درآمد.

شاه‌حسینی یکی دیگر از چالش‌های استان را موضوع اشتغال ذکر و گفت: در حدود 10 هزار واحد تولیدی استان یزد حدود 250 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که حدود 100 هزار نفر از آنها یعنی حدود 40 درصد آنها غیر بومی هستند و حتی در برخی شهرستان‌ها از 220 شهرستان کشور دانش‌آموز وجود دارد.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: با تدابیری که در دولت سیزدهم پیگیری شد برای اولین‌بار در طول 40 سال اخیر برای اولین بار نرخ بیکاری استان به پایین‌ترین میزان خود یعنی حدود هفت درصد رسید.
وی در مورد راه‌حل استان برای موضوع بیکاری فارغ‌التحصیل استان نیز گفت: در استان یزد حدود 24 هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد که برای حل این مشکل برای اولین بار در سطح کشور موضوع بورسیه تحصیلی پیگیری شد و ارتباط صنعت و نخبگان با یکدیگر متصل شد و بدین طریق بسیاری از نخبگان آینده آنها و شغل انها مشخص شد.

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه نخبگان استان حاضر به فعالیت در کارخانه‌های کاشی و فولاد و... نیستند و برای همین به سراغ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان رفتیم، تصریح کرد: برای اولین‌بار تمام تسهیلات قرض‌الحسنه استان به میزان 500 میلیارد تومان برای رشد شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت و این موضوع باعث شد در شرایطی که میزان رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور 24 درصد بود این عدد در استان یزد حدود 28 درصد بود.

وی در مورد رشد اقتصادی استان در سال گذشته نیز گفت: در شرایطی که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته حدود چهار درصد بود؛ ولی در استان یزد حدود هشت درصد بوده است که بالاترین رشد اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است.

شاه‌حسینی در مورد تورم بالای استان یزد نیز گفت: تورم بالای استان به معنی گران‌بودن استان یزد نیست؛ بلکه باید توجه داشته باشیم که تورم حاصل هفت گروه کالایی و بیش از 170 کالا است که علتی که باعث بالا رفتن تورم در استان یزد شده نرخ اجاره بها بوده است و دلیل آن مهاجرت به استان یزد و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه بوده است که منجر شده در برخی شهرستان‌های استان در حال حاضر با مشکل مسکن مواجه باشیم.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات