محصولات کشاورزی بهاباد

 

شهرستان بهاباد شهرستان زرخیزی است که در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نه تنها در استان یزد بلکه در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکنون در تولید کمی و کیفی دارای رتبه‌های برتر است.

 پسته، زیره سیاه، زیره سبز، به، گندم، جو، ارزن و به ویژه زعفران به عنوان مهمترین محصولات کشاورزی بهاباد  به لحاظ کمی یا از نظر کیفی رتبه‌های برتر را در سطح استان و کشور به خود اختصاص داده است.

در این میان میتوان  به محصول زعفران بهاباد، اشاره کرد ،چند سالی است که زعفران در استان یزد به یکی از محصولات دارای رتبه تبدیل شده است به نحوی که زعفران استان بعد از خراسان رضوی و خراسان جنوبی، در رتبه سوم به لحاظ میزان برداشت قرار دارد.

در  حال حاضر 268 هکتار از اراضی بهاباد به کشت زعفران اختصاص یافته است

از این میزان سطح زیرکشت، سالانه 1500 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود. صرف‌نظر از میزان ارزش افزوده‌ی زعفران، فرآوری و عرضه آن در بازار برای کشاورزان، ایجاد واحدهای فرآوری این محصول می‌تواند اشتغال‌زایی بزرگی را در این شهرستان ایجاد کند.نه تنها زعفران بلکه بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی بهاباد به رغم برخورداری از کیفیت و کمیت بالا، تنها به این دلیل این که امکانات فرآوری این محصولات در این شهرستان مهیا نیست، ‎باعث شده که کمتر کسی نام زعفران، پسته یا زیره بهاباد را شنیده باشد.

شهرستان بهاباد سالانه بالغ بر 2700 تن پسته و 1500 کیلوگرم زعفران تولید می‌کند و از 200 هکتار اراضی زیرکشت شهرستان، سالانه 150 تن زیره سبز برداشت می‌شود و در این زمینه مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است، حال آنکه زیره نیز همواره نام کرمان را با خود به همراه داشته است.

 محصول "به" بهاباد نیز همانند سایر محصولات از کیفیت خوبی برخوردار است و 90 هکتار از اراضی باغی شهرستان به این محصول اختصاص دارد